2013. április 1., hétfő

ByeAlex 2013 - Na, mi lesz ebből?


Hiroshimai atomrobbanás, San Francisco-i földrengés, bolíviai börtönlázadás. Hát hol is kezdjem? Összeültünk, teljesen Gigire hangolva, telefonok előkészítve és aktivizálva. Megérzésem Gigi győzelmét vetítette előre, reményeink szerint is így lett volna a legjobb. Aztán eredményhirdetés. Csak arra emlékszem, hogy Gundel Takács Gábor egy "ByeAlex" nevet ordibál, majd a kamera is őt mutatja és arany hullik a levegőbe. Mi van?


Milyen a Kedvesem?
ByeAlex dala a harmincas mezőnyből már az elejétől fogva kiemelkedő, egyedi karaktere pedig magát az előadót is jellemzi. Van egyfajta hangulata és akár még magával is ragadhat. Ha lemegyek egy bárba, egy romkocsmába vagy egy bölcsészbuliba (nem) és élő zenével ByeAlex lép fel, akkor azt joggal tartom odavalónak és még akár el is lötyögök rajta kezemben egy pohár szigorúan citromos sörrel. ByeAlex viszont egy olyan műsorba jelentkezett dalával, amely a következő magyar Eurovíziós nagy sikert hajhássza és próbálja megtalálni azt a tömegek által fogyasztható populáris produkciót, ami egyenesen a döntőbe repíti az országot. Na most egyelőre úgy látszik, hogy 2013-ban ez nem sikerült.

Kifizetődik a magyarok folytonos rizikóvállalása?
Tavaly megfogalmaztam, hogy szeretném, ha Magyarország egy olyan résztvevője lenne a versenynek, mely mer rizikót vállalni zenei egyediséggel, különbözőséggel, egyszerűen valami újjal. A Compact Disco-val ezt az utat elkezdtük és tény, hogy ByeAlex-szel folytatjuk. Viszont a két küldött között óriási különbséget érzek. A Kedvesem egyelőre egy olyan bevállalásnak tűnik, melynek az Eurovíziós tapasztalatok alapján kialakított értékképhez vajmi kevés köze van. A Compact Disco az elektronikus pop műfaját vitte színpadra, masszív üzenetet hordozott, hangulatot teremtett, tehát joggal tarthattuk esélyesnek a döntőre (és az is lett). ByeAlex viszont romkocsmázna egy hatalmas show-ban, ami aggodalomra ad okot. Ha mégis sikerülne vele döntőbe jutnunk, akkor a 2014-es nemzeti dalválasztást már egészen más szemmel figyelném, mint idén. Megváltozhatna a felfogásunk, ha Malmőben aranybányára lelnénk és ez egy egészen más síkra tenné az Eurovíziót mindőnkben. Biztos vagyok abban, hogy ha ez az idei hatalmas rizikó kifizetődik, akkor magabiztosabban fogunk produkciókat választani a jövőben.

Milyen a fogadtatás? ByeAlex és a Rona Nishliu-effektus
Egyelőre borzalmas. ByeAlex minden idők talán legnagyobb kritikarohamával szembesülhet a napokban. Az már megszokott, hogy állandó internetes polgárháború dúl az éppen aktuális küldött miatt, de hogy a külföldiek se legyenek ennyire megelégedve a dallal... Több, mint 300 külföldi kommentet olvastam el csak a Eurovision Facebook- és hivatalos oldalán. Kb. 285-en tartják a dalt unalmasnak, felejthetőnek és borzasztónak. A "no final for Hungary" fájó kifejezésével pedig folyamatosan találkozni lehet.

Mindezek ellenére próbálom kijózanítani a fejemet és optimistább, racionálisabb szeretnék lenni. Például vigasztalom magam a Rona Nishliu-effektussal. 2012-ben Albánia Rona Nishliut küldte a versenyre, akinek dalát úgy szidták a rajongók, mint a randalírozó oposszumokat az amerikai háziasszonyok. Erős és dühödt offenzívával kellett szembenéznie Albániának, majd májusban bejutottak a döntőbe és minden idők legjobb albán helyezését érték el a dallal (5. hely). Rona felrobbantotta a színpadot. Ahhoz, hogy ByeAlex elég lesz-e ahhoz, hogy a magyar robbanóerő a nézőket is elérje, egyáltalán nem biztos, ugyanis a Suus energikusságával és drámájával ellentétben a Kedvesem egy nyugodt nyári záporeső. De hát két végletet képvisel a két produkció, így két irányba is elmehet a siker szekere.

Elég karakteres-e ahhoz a dal, hogy magyarul énekeljék?
Most már az is biztos, hogy a dal magyarul fog elhangozni Malmőben. Ez a döntés ugyanolyan veszélyes, mint maga a produkció. 2012-ben a már említett Rona Nishliu albánul énekelte dalát. Az eredeti nyelv sikere abban rejlett, hogy eladhatóvá tette azt a dal karakterességével. A Kedvesem tényleg költői munka és a magyar nyelvet már 2005-ben a NOX esetében is varázslatosnak tartották a külföldi rajongók, de az az igazság, hogy ByeAlex éppen a magyar füleket kényeztető költészetének köszönheti, hogy kvalifikált Malmőbe. Európa meg ugye nem beszéli ezt a mágikus nyelvet, nem fogja érteni sem a délibábot, sem a rozmaringot. Tehát a hangulatra, a dallamra és ByeAlex személyiségére számíthatunk csupán, a tartalmat a nyelvváltoztatás (vagyis az angol fordítás) elutasításával másodlagossá tették.

Mi szólt más előadó mellett és ellen?
Pál Dénes és Agárdi Szilvi - Szíveddel láss: Továbbra is kitartok azon véleményem mellett, miszerint ha nem egy női szíveket megdobogtató szempár és egy vak lány énekli a dalt, akkor már az elődöntőkben elveszítjük. Az egész produkció erre az érzelemkiváltásra (attrakció, szánalom, sajnálat, együttérzés, szeretet stb.) volt kihegyezve, zenei tartalmat egyáltalán nem nyújtott.
Keresztes Ildikó - Nem akarok többé játszani: Tetszik a dal, de semmiképpen sem küldtem volna ki. Dráma és érzelem ugyan, szégyenkeznünk sem kellett volna miatta, de ha van Ildikónál jobb, akkor őt kell támogatni.
Vastag Tamás - Holnaptól: Horror.
Cserpes Laura - Élj pont úgy: Egy angyali, de unalmas ballada, melyből már ezret láthattunk az Eurovízión.
Rácz Gergő - Csak áll mellém: Vagy állj ki Kína szélére!
Kállay-Saunders András - My baby: Eurovízión megállta volna a helyét egy jó előadásmóddal, hiszen a nyáltengerben még mindig szeretnek fürdőzni az emberek, egy "jajj de cuki" sráccal pedig még szívesebben pancsolnak benne. Ha őt küldjük, leég a pofám, de egy döntőbe jutás talán még sikerült is volna. Vagy nem.
Radics Gigi - Úgy fáj: Abszolút nem az én zenei ízlésem, viszont tudtam, hogy nemzetközileg favorizált, Eurovízióra való, döntőesélyes és energiákat szabadít fel egy szép és fiatal énekesnő előadásában. Remélem, hogy Gigi nem veszti el lelkesedését és újult erővel fog a jövőben indulni A Dal-on egy még ütősebb számmal.

Ha tetszik, ha nem, a tény az tény marad
Nem muszáj, hogy mindenkinek tetsszen a dal, viszont muszáj mellé állnunk, ugyanis ő az, aki képvisel minket az Eurovíziós Dalfesztiválon. A kezdeti sokk után biztassuk hát őt és kívánjuk a legjobbakat! ByeAlex - Kedvesem. Május 16-án élőben Malmőből. Drukkolunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése